مجله فناوری > تکنولوژی > موبایل و گجت > چگونه‌ سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

اگر پیگیر خبرهای مربوط به گوشی های هوشمند بوده باشید احتمالاً به خبرهای مربوط به کاهش فروش جهانی گوشی‌ها برخورده‌اید. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که ۲۰۱۸ نخستین سالی بود که آمار فروش گوشی های هوشمند افزایشی نداشته است. البته این موضوع به معنای وخیم بودن وضعیت تمام شرکت‌ها نیست زیرا با وجود این مشکلات، برخی از شرکت‌ها کماکان حال و روز خوبی دارند ولی دیر یا زود رشد چنین شرکت‌هایی هم متوقف می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند به استفاده طولانی‌تر کاربران از این گجت‌ها برمی‌گردد. طبق برخی از بررسی‌های صورت گرفته، ظاهراً کاربران به‌صورت میانگین هر سه سال یک‌بار گوشی خود را تعویض می‌کنند.

طبیعتاً، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که فاصله‌ی بین این تعویض‌ها بسیار کمتر باشد و مثلاً افراد هرسال گوشی جدیدی خریداری کنند که چنین هدفی البته واقع‌گرایانه نیست. با این وجود، سه سال برای استفاده از گوشی زمان زیادی محسوب می‌شود. با توجه به شرایط فعلی، شرکت‌های سازنده گوشی های هوشمند چگونه می‌توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟ در ادامه راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنیم:

ارائه‌ی بهبودهای جذاب‌تر برای مدل‌های جدید
این یکی از بدیهی‌ترین راه‌حل‌ها محسوب می‌شود و به همین خاطر در ابتدا به آن اشاره می‌کنیم. اگر مثلاً در مورد خرید جدیدترین پرچم‌دار مردد هستید ولی می‌بینید که سرعت این گوشی جدید سه برابر گوشی فعلی شما است و کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین آن هم بسیار بالا است، مطمئناً تمایل بیشتری به خریدن آن پیدا می‌کنید. با این حال، باید بگوییم که در چند سال اخیر فقط شاهد بهبودهای جزئی بوده‌ایم و با توجه به وضعیت تکنولوژی‌های فعلی، در آینده‌ی نزدیک نمی‌توانیم انتظار تغییر این رویکرد را داشته باشیم.

البته، بهبود می‌تواند در زمینه‌ی ارائه‌ی قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیز باشد. اگرچه گاهی اوقات برخی از گوشی‌ها از چنین مشخصه‌هایی بهره می‌برند، ولی بیشتر آن‌ها صرفاً پر زرق‌وبرق هستند و کاربرد چندانی ندارند. چنین قابلیت‌هایی با وجود اینکه در ابتدا جذابیت زیادی دارند، ولی معمولاً فقدان آن‌ها را هم احساس نمی‌کنیم. منظور ما مشخصه‌هایی مانند دوربین سه‌گانه، چهارگانه یا حتی پنج‌گانه، پشتیبانی از ژست‌های حرکتی عجیب‌وغریب و حتی قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس است.

با توجه به اینکه شرکت‌ها نمی‌توانند بهبودهای قابل توجهی را ارائه کنند، پس دیگر چه کارهایی از دست آن‌ها برمی‌آید؟

مقرون‌به‌صرفه کردن مدل‌های جدید
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در فروش گوشی های هوشمند تأثیر بسزایی داشته باشد، کاهش قیمت آن‌ها است. در عوض، چیزی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم عکس این موضوع است؛ قیمت پرچم‌داران مرتباً افزایش پیدا می‌کند و به‌راحتی از مرز ۱۰۰۰ دلار گذشته‌اند. در بسیاری از کشورها، افراد گوشی‌های خود را به‌صورت قسطی خریداری می‌کنند و طبق نظر شرکت‌ها، این افزایش قیمت فشار چندانی بر کاربران وارد نمی‌کند زیرا مثلاً هر ماه باید ۱۰ دلار بیشتر پرداخت کنند. با توجه به این افزایش قیمت، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند مدت بسیار بیشتری از گوشی های هوشمند خود استفاده کنند.

اگرچه بر روی کاغذ ارائه‌ی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه ایده‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود، ولی وقتی شرکت‌ها قیمت پرچم‌داران خود را در یک محدوده‌ی مشخص تثبیت می‌کنند، دیگر به این راحتی‌ها حاضر به پایین آوردن این قیمت‌ها نخواهند بود. در این میان حتی شرکت‌هایی که به عرضه‌ی پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه شهرت داشتند، تصمیم گرفته‌اند قیمت این گجت‌ها را افزایش دهند.

پس حالا که این ایده هم چندان عملی به نظر نمی‌رسد، در ادامه راه‌حل‌های دیگری را مطرح می‌کنیم.

افزایش تنوع طراحی گوشی های هوشمند
با وجود اینکه شرکت‌های سازنده در مورد طراحی گوشی های هوشمند نمی‌توانند کارهای عجیب‌وغریبی را انجام دهند زیرا همه‌ی آن‌ها از مبنای یکسانی بهره می‌برند، ولی در این میان می‌توان با تغییر جزییات، طراحی آن‌ها را تا حد ممکن شاخص‌تر کرد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی‌های وان‌پلاس اشاره کنیم. آیا به دنبال گوشی فاقد بریدگی نمایشگر و دارای حاشیه‌های باریک هستید؟ مدل ۵T را بخرید. آیا مشکلی با ناچ معمولی ندارید؟ پس وان‌پلاس ۶ مناسب شما است. شاید هم علاقه‌ی زیادی به بریدگی نمایشگر قطره‌ای شکل دارید؟ پس به ۶T نگاهی بیندازید. همچنین این شرکت به‌زودی از مدل جدید خود که از دوربین پاپ‌آپ بهره می‌برد، پرده‌برداری می‌کند. آیا علاقه‌ی به این دوربین‌ها ندارید؟ پس کافی است ۶ ماه صبر کنید تا این شرکت یک گوشی جدید با طراحی متفاوت-شاید دارای نمایشگر حفره‌دار-معرفی کند.

منظور ما از بیان این رویکرد این است که اگر شرکت‌ها مانند وان‌پلاس گوشی‌های پرچم‌دار خود را در فواصل زمانی کوتاه‌تری عرضه کنند، آزمایش با طرح‌های مختلف آن‌قدرها هم مخاطره‌آمیز نخواهد بود. مطمئناً جدیدترین طراحی‌هایی مورد پسند تمام کاربران قرار نمی‌گیرد ولی اگر آن‌ها بدانند که شرکت موردنظر به‌زودی پرچم‌دار جدیدی را عرضه می‌کند، به جای مهاجرت به یک برند جدید، احتمالاً منتظر ارائه‌ی مدل جدید می‌ماند. در همین حین، اگر مثلاً از طراحی آیفون X عرضه شده در سال ۲۰۱۷ راضی نباشید، باید تا اواخر ۲۰۱۹ یا حتی بیشتر برای ارائه‌ی طراحی جدید منتظر بمانید.

خوشبختانه این روزها شمار کمپانی‌هایی که در این زمینه ریسک می‌کنند، افزایش یافته است. از ارائه‌ی نمایشگر بلند قد گرفته، مانند اکسپریا ۱، تا راه‌های جدید برای کم‌حاشیه کردن نمایشگر که از بین آن‌ها می‌توانیم به بهره‌گیری از نمایشگر ثانوی، مکانیزم کشویی و دیگر موارد اشاره کنیم. این طراحی‌ها باعث می‌شود که گوشی‌های مذکور در بین این همه طراحی تکراری بیشتر به چشم بیایند.

تمرکز بر سرویس‌ها
در رابطه با اپل، تا حد زیادی شاهد بهره‌گیری از این رویکرد هستیم. در چند سال گذشته، درآمد سرویس‌های نرم‌افزاری اپل تا حد زیادی افزایش یافته‌اند و حالا بخش اعظمی از سود دریافتی این کمپانی را تشکیل می‌دهند. همچنین اپل قصد دارد سرویس‌های جدیدی را راه‌اندازی کند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای کاربران بیشتری باشند.

در این مدل کسب‌وکار، با توجه به کاهش اهمیت سخت‌افزار گجت‌ها، گوشی های هوشمند بیش از پیش به درگاهی برای اکوسیستم شرکت سازنده بدل می‌شوند. این یعنی حتی اگر گوشی‌های خود را دیر به دیر تعویض کنید، تا زمانی که در اکوسیستم شرکت مربوطه قرار دارید، از طریق خرید اشتراک، تبلیغات و از همه بدتر از طریق ارائه‌ی اطلاعات شخصی، درآمد قابل توجهی را روانه‌ی شرکت مذکور می‌کنید. شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور، شرکت‌ها گوشی‌های خود را به‌صورت رایگان روانه‌ی بازار کنند به شرط اینکه کاربران برای مدت‌زمان مشخص از سرویس‌های شرکت موردنظر استفاده کنند.

به همین خاطر نه‌تنها اپل، بلکه سامسونگ، هواوی و شیائومی هم انواع و اقسام محصولات تکنولوژی، از هدفون‌ها گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، روانه‌ی بازار می‌کنند و این محصولات را به اکوسیستم خود وصل می‌کنند. اگرچه بسیاری از کاربران با اکوسیستم نرم‌افزاری اپل که از آن تحت عنوان باغ محصور یاد می‌کنند، آشنایی دارند ولی به زودی اکوسیستم‌های شرکت‌های مختلف هم محصور خواهند شد. باید اذعان کنیم چنین آینده‌ای اصلاً هیجان‌انگیز نیست و محدود کردن کاربران به یک اکوسیستم منجر به از دست رفتن بخش زیادی از حق انتخاب آن‌ها می‌شود و این کاربران به ناچار باید از تصمیم‌های کمپانی موردنظر تبعیت کنند.

ارائه مشوق برای خرید مدل‌های جدید
این هم یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که به تازگی در مورد گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ شاهد بهره‌گیری از آن بوده‌ایم. سامسونگ مانند بسیاری از دیگر شرکت‌ها، با ارائه‌ی تخفیف‌های قابل توجه کاربران خود را ترغیب می‌کند که گوشی خود را با مدل جدیدتر تعویض کنند. البته چنین طرح‌هایی زمانی مورد استقبال قرار می‌گیرند که کاربران مدل‌های قدیمی قصد فروش گوشی خود را داشته باشند و شرکت موردنظر گوشی آن‌ها را با قیمت بالاتر از بازار دریافت کند و آن‌ها با پرداخت مابه‌التفاوت، گوشی جدیدی را خریداری می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی مشوق، عرضه‌ی محصولات رایگان در کنار گوشی های هوشمند است که به‌عنوان مثال باز هم می‌توانیم به سامسونگ اشاره کنیم که با ارائه هدفون‌های گلکسی بادز برای افرادی که گلکسی اس ۱۰ را پیش‌خرید کرده‌اند، از چنین استراتژی‌ای بهره برد. اگرچه این هدفون‌ها ۱۳۰ دلار قیمت دارند، اما مطمئناً برای سامسونگ بسیار ارزان‌تر تمام شده و با ارائه‌ی چنین محصولاتی، برای هر دو طرف معامله چنین اقدامی برد-برد محسوب می‌شود.

کاهش دوام گوشی های هوشمند
هرچند چنین اقدامی اصلاً اخلاقی نیست ولی نباید وجود آن را نادیده بگیریم. در رابطه با از کار افتادگی از پیش برنامه‌ریزی شده بحث‌های زیادی صورت گرفته که این موضوع فقط محدود به صنعت گوشی های هوشمند نیست و انواع و اقسام محصولات-به خصوص محصولات برقی-را در بر می‌گیرد. شاید مشهورترین مثال مربوط به این موضوع، اقدام اپل برای کاهش سرعت آیفون‌ها به دلیل ضعیف شدن توان باتری آن‌ها باشد. این اقدام اپل سال‌ها مخفی بود تا اینکه یک شرکت ثالث متوجه این قضیه شد و بعد از فشار همه جانبه از طرف رسانه‌ها، اپل آن را تایید کرد. آیا این اقدام اپل را می‌توان به‌عنوان در دسته‌ی از کار افتادگی از پیش برنامه‌ریزی شده به حساب آورد؟ اگرچه نمی‌توان به‌صورت همه‌جانبه این اتهام سنگین را متوجه اپل کرد، ولی در هر صورت این رویکرد اپل باعث کاهش سرعت آیفون می‌شد و در نتیجه کاربران زودتر از موعد گوشی خود را تعویض می‌کردند. در همین زمینه می‌توانیم به اظهارنظر مقامات ارشد اپل اشاره کنیم که اعلام کردند برنامه تعویض باتری آیفون‌ها منجر به استفاده طولانی‌تر کاربران از این گوشی‌ها شده است.

در ضمن نباید فراموش کنید که اثبات ازکارافتادگی از پیش برنامه‌ریزی‌شده اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ زیرا وقتی که یک قطعه خراب می‌شود، معلوم نیست که آیا این خرابی از قبل برنامه‌ریزی شده یا به دلیل استفاده از طراحی/ مواد ارزان‌قیمت چنین اتفاقی رخ داده؟ اولی اقدامی غیرقانونی است (حداقل در برخی کشورها) ولی دومی را می‌توان به کاهش هزینه‌ها مربوط دانست و با این کار، چنین اقدامی را توجیه کرد.

حتی اگر ما قطعات سخت‌افزاری گوشی های هوشمند را کنار بگذاریم، باید بگوییم که عملکرد گوشی‌ها تا حد زیادی به نرم‌افزار وابسته است. همانطور که در مورد آیفون‌ها شاهد بودیم، کمپانی‌ها می‌توانند با تغییرات نرم‌افزاری عملکرد گوشی‌ها را تحت تأثیر قرار دهند و این کار را به نحوی انجام دهند که تقریباً غیرقابل شناسایی باشد. با این که انجام چنین کارهایی احتمالاً همه‌گیر و گسترده نیست، ولی می‌توانیم به به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل و دریافت نسخه‌ی جدید اپلیکیشن‌ها اشاره کنیم که هدف اصلی آن‌ها، بهره‌گیری از قدرت گوشی‌های جدید است و در این میان، عملکرد گوشی‌های قدیمی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در نهایت باید بگوییم که امیدواریم که شرکت‌ها سازنده از چنین اقداماتی دوری کنند و برای افزایش آمار فروش، به ارائه‌ی گوشی‌های جذاب‌تر بسنده کنند.

READ  با جزئیات بیشتری از آیفون‌های ۲۰۱۹ آشنا شوید
منبع:
Phone Arena
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *