مجله فناوری > تکنولوژی > خودرو و حمل نقل > پیام دنا پلاس پلاگین هیبرید و ساینا الکتریکی برای صنعت خودروسازی ایران چیست؟
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

در جریان برگزاری پنجمین همایش صنعت خودرو، گروه صنعتی ایران‌خودرو از دنا پلاس پلاگین هیبرید رونمایی کرد. پیش از این سایپا هم از ساینا برقی رونمایی کرده بود تا ورود خود را به دنیای اتومبیل‌های پاک و سبز (Green Car) اعلام کند.

چنین اخباری را در حالی می‌شنویم که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به شدت زیاد شد، بطوری که شاهد افزایش قیمت ۶۰ میلیون تومانی خودرو سوناتا شدیم. حالا یک سوال مطرح می‌شود: آیا ایران‌ می‌خواهد راه حلی برای نجات هوای آلوده شهری مثل تهران پیدا کند؟ چنین دستاوردهایی چه پیامی برای صنعت خودروسازی ایران دارد؟

استارت ماجرا
همه‌چیز از تیبا شروع شد؛ قرار بود تیبا، برقی شود. اصلا برای همین موضوع تابستان امسال یک خبر پر پروپیمان برایتان منتشر کردیم تحت عنوان «تیبای برقی در راه است!» همین تحولات عجیب باعث شد تا خبر تولید خودرو برقی ایرانی در کانون توجهات بعضی از رسانه‌ها قرار بگیرد. تیبا، برقی نشد اما زمستان امسال سایپا در جریان بازدید معاونت علم و فناوری رییس جمهور از ساینا الکتریکی رونمایی کرد؛ ماشینی با همان ظاهر و پلت‌فرم ساینا اما به‌جای پیشرانه بنزینی به موتور الکتریکی مجهز شد.

در همین بلبشو، طوفان خبرهای ناراحت‌کننده یکی پس از دیگری به گوش می‌رسید؛ از بسته بودن سایت ثبت و سفارش برای ماه‌های متمادی، دپو شدن ماشین‌های صفر در گمرک تا گران شدن تعرفه‌ها خودروها بطور باورنکردنی و محروم شدن از خودروهای روز گران‌قیمتی که حتی درصورت داشتن موتوری با حجم‌ کم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی، ارزش گمرکی بیشتر از ۶۰ هزار دلار داشتند.

داستان از این هم تلخ‌تر می‌شود
این پایان ماجرا نبود؛ چراکه شنیدن خبر عجیب از گران شدن تعرفه خودروهای هیبریدی همه را به‌ یک‌باره شوک‌زده کرد. ماشین‌هایی که به عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کمک به محیط زیست، ناجی هوای آلوده‌ای مثل تهران شدند و خودروهای پاک لقب گرفتند. همین شد که خودرویی مثل سوناتا LF هیبرید حدود ۶۰ میلیون تومان گران شد. تاثیر این افزایش قیمت روی ماشین‌های هیبریدی تاکسی هم قابل چشم‌پوشی نبود.

تولید اولین خودروهای پاک ایرانی؛ ساینا برقی و دنا پلاس پلاگین هیبرید

به دنبال شنیدن چنین خبرهای تاسف‌باری بود که ایران‌خودرو و سایپا بدون هیچ سر و صدای زیاد و پروپاگاندهای تبلیغاتی، از ماشین‌های هیبریدی و الکتریکی خود رونمایی کردند. داستان تولد ساینا را از زبان گزارش‌ها شنیدیم؛ بدین شکل که این ماشین با هم‌کاری دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت بلژیکی با سایپا طراحی شده است.

شنیدن اسم همکاری یک دانشگاه با شرکت خودروسازی را می‌توان در دو رویکرد مختلف تحلیل کرد. نخست آن که نرمش دومین خودروساز بزرگ ایران برای استقبال از نوآوری و خلاقیت‌های دانشجویان پرتلاش و بامهارت خبر خوش‌حال کننده‌ای قلمداد می‌شود. از طرفی شنیدن اسم پروژه تحقیقاتی یا دانشگاهی، ذهنیت یک ماشین مورد آزمایش و بعضا پروتوتایپ را در اذهان عمومی به تصویر می‌کشد. پس شاید تا نهایی شدن همین خودرو با پلت‌فرم و امکانات ساده در پوشش ماشین الکتریکی هنوز جای کار زیادی داشته باشد تا ما شاهد تولید انبوه آن و عرضه به بازار باشیم. حالا در تازه‌ترین خبرها، ایران‌خودرو هم از محصول جدید دنا پلاس پلاگین هیبرید رونمایی کرد.

معرفی ساینا برقی و دنا پلاس پلاگین هیبرید نشان می‌دهد که خودروسازهای بزرگ وطنی با وجود اتکا به منابع سوخت غنی ایران و وابستگی مردم ما به خودروهای بنزینی، به استقبال ماشین‌های پاک حتی بصورت نمادین و تبلیغاتی رفته‌اند.

وضعیت زیرساخت ماشین‌های پاک در ایران چطور است؟
سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا زیرساخت لازم برای ماشین‌های هیبریدی و الکتریکی فراهم شده است؟ همان‌طور که اشاره کردیم، ماشین‌های هیبریدی راه ساده‌تری برای عرضه و حضور در خیابان‌های شهرمان دارند. این ماشین‌ها چندان به جایگاه‌های شارژ نیاز ندارند؛ گرچه شنیدن اتیکت پلاگین هیبرید برای دنا پلاس به معنی قابلیت شارژ این ماشین در ایستگاه‌های شارژ است. هنوز این خودرو به بازار عرضه نشده اما ماشین‌های هیبریدی مختلفی از تویوتا پریوس، سوناتا هیبرید، کمری هیبرید، لکسوس NX300h گرفته تا ماشین اسپرت و لوکسی مثل ب‌ام‌و i8 به بازار ایران عرضه شده‌اند.بنابراین مطالعات کافی در این باره انجام شده و کارشناسان می‌توانند از تجربه چند ساله ورود ماشین‌های هیبرید به بازار، میزان فروش و تعمیرات آن برای عرضه محصول بومی شده استفاده کنند. ماشین‌های هیبریدی پیچیدگی خودروهای الکتریکی را ندارند؛ بنابراین ساخت خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید می‌تواند به مراتب راه هموارتری نسبت به عرضه‌ ساینا الکتریکی پیش رو داشته باشد. خودروهای هیبریدی به لطف بهره‌مندی از هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی می‌توانند در شرایط مختلف از یک یا هر دو قوای محرکه بهره ببرند. این درحالیست که برای عرضه ماشین‌های الکتریکی با بهره‌مندی از موتور برقی و گیربکس تک‌سرعته، باید اطمینان کامل حاصل کرد تا شاهد خرابی یا نبود جایگاه‌های شارژ برایشان نباشیم.

این موضوع درمورد خودروهای الکتریکی صادق نیست؛ چراکه اتومبیل‌های الکتریکی نسل جدیدتری از ماشین‌های به حساب می‌آیند و هنوز مطالعات زیادی درمورد آن‌ها در کشور انجام نشده است. خودروهای الکتریکی ساز و کار متافوتی نسبت به ماشین‌های بنزینی و هیبریدی دارند؛ این خودروها با بهره‌مندی از قوای الکتریکی و گیربکس تک‌سرعته، به‌طور کلی فناوری جدایی دارند و باید فکری به حال فراهم کردن جایگاه‌های شارژ، ارائه پوشش خدماتی و تعمیرات آن‌ها صورت بگیرد. هنوز تجربه‌ای درمورد عرضه خودرو الکتریکی به بازار ایران را نداریم و باید بسیار حساب شده برای عرضه این گونه خودروها قدم برداریم. اولین گام برای اطمینان از موفقیت این خودروها، تدوین برنامه‌های دقیق برای فراهم‌سازی جایگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و بعدها شهرهای کوچک باشد. اجرای این برنامه‌ها سال‌ها طول می‌کشد و هزینه‌های زیادی هم دارد. بنابراین حتی درصورت طراحی یک خودرو الکتریکی باکیفیت، اگر زیرساخت آن فراهم نشود عملا این تلاش‌ها، هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهند داشت.

گران شدن تعرفه خودروهای هیبریدی باعث شد تا مشتریان به خاطر پرداخت هزینه کم‌تر و استفاده از مزایای این گونه ماشین‌ها در شهر چندان تمایلی از خود نشان ندهند و بعضا به سراغ مدل بنزینی خودروهای وارداتی بروند.
به نظر شما چقدر می‌توان به عرضه و موفقیت خودروهای پاک داخلی مثل ساینا الکتریکی و دنا پلاس پلاگین هیبرید امید داشت؟ آیا با شرایط پیش آمده برای گران شدن تعرفه خودروهای هیبرید، این ماشین‌ها می‌توانند از این فرصت بهره ببرند و فروش بیشتری نسبت به خودروهای هیبریدی وارداتی تجربه کنند؟ نظرتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

READ  شیائومی از فروش بیش از ۴ میلیون گوشی ردمی نوت ۷ خبر داد
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *