مجله فناوری > سلامت و زیبایی > تغذیه سالم > وگانیسم به چه معناست؟ و چگونه می‌توانیم یک وگان شویم
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

وگانیسم یا گیاه‌خواری مطلق سبکی از زندگی است که در آن افراد به علل مختلف مصرف محصولات حیوانی را حذف می‌کنند، به ‌گونه‌ای زندگی می‌کنند که آسیبی به حیوانات نرسانند و از محصولات آرایشی تست شده روی حیوانات و پوشاک تهیه شده از آنها هم استفاده نمی‌کنند. دلایلی مانند حفظ سلامت جسم، دفاع از حقوق حیوانات، تغییرات اقلیمی دنیا و همچنین حفظ محیط زیست است که موجب می‌شود افراد به این روش تغذیه و زندگی روی بیاورند. اگر شما هم در این دسته افراد قرار دارید یا قصد دارید وگان شوید، باید برنامه‌ریزی مشخصی را پیش بگیرید تا مشکلی برای سلامتی‌تان پیش نیاید. برخی از نکات مهمی که افراد متخصص در این زمینه متذکر می‌شوند، باعث می‌شود این تغییر سبک زندگی راحت‌تر و بدون خطر انجام شود.

با سرعت خود حرکت کنید

برای وگان شدن، در مرحله اول بهتر است یک نوع محصول حیوانی مانند مرغ و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین می‌توانید ابتدا فقط به یک وجترین یا گیاهخوار تبدیل شوید. این افراد فقط مصرف گوشت و مرغ را متوقف می‌کنند و همچنان مصرف تخم مرغ و لبنیات را در برنامه غذایی خود ادامه می‌دهند. یکی از متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کند که در مرحله اول می‌توان یکی از مواد غذایی که بیشتر مصرف می‌کنید را با نوع وگان آن جایگزین کرد. برای مثال می‌توانید به جای شیر گاو، شیر بادام بخورید.

یکی از راهکارهای دیگر، رفتن به سراغ مواد غذایی وگان خوشمزه، به جای خوردن غذاهای ناسالم و غذاهایی با منبع حیوانی است. مثلاً به جای خوردن صبحانه همیشگی، یک لیوان اسموتی سبز و به جای شیرینی و دسرهای عصرانه، میوه بخورید. با شروع روند وگانیسم و مصرف مواد غذایی دارای منشأ گیاهی، معده فضای چندانی برای مواد غذایی دیگر ندارد و ذائقه‌تان هم تغییر می‌کند.

این روش را به عنوان سیر تحول در نظر بگیرید

وگان شدن به همین سادگی‌ها هم نیست و برخی قوانین آن ممکن است برای بعضی افراد نگران کننده باشد. آرامش خود را حفظ کنید و یاد بگیرید آشپزی را دوست داشته باشید. به سراغ دستورهای جدید غذایی بروید و مهم‌تر از همه به خودتان سخت نگیرید. سبک زندگی وگان را به عنوان یک هدف نهایی نبینید، بلکه به آن به شکل سیر تحولی در رژیم غذایی آگاهانه نگاه کنید. گاهی همین که تصور کنید سبک زندگی شما بدون بی‌رحمی کردن به حیوانات هم پیش می‌رود، باعث می‌شود اشتهای خود را به غذاهای با منبع حیوانی از دست بدهید.

برای شروع سریع‌تر
اگر سؤالات موشکافانه‌ای از وگان‌ها نپرسید، وگان شدن برای خودتان هم راحت‌تر است. نیازی نیست به همه اعلام کنید چه تصمیمی گرفته‌اید، روی خود متمرکز شوید و ابتدا هوشیاری‌تان نسبت به اطراف‌تان، بدن و اعتیادهایی که به مواد غذایی دارید را بیشتر کنید. برای کنترل بهتر زندگی‌تان آرام و قوی باشید.

دوستان وگانی پیدا کنید

زمانی که رژیم غذایی وگان را شروع کردید، به کسی نیاز پیدا می‌کنید که پیش او از کسانی که مدام از شما می‌پرسند که پروتئین مورد نیازتان را از کجا تامین می‌کنید، غر بزنید. مهم نیست که دوستان خود را از فضای مجازی پیدا کنید یا با آن‌ها رو در رو در ارتباط باشید، مهم این است که دنیای خود را بزرگ‌تر کنید و با دستور غذایی متنوع وگان‌ها، محصولات و رستوران‌های مخصوص آشنا شوید. با جستجو در اینترنت، به راحتی می‌توانید گروه‌ها، ویدیو و دستورهای غذایی مربوط را پیدا کنید.

نگران پروتئین دریافتی خود نباشید
حبوبات، فراورده‌های سویا مثل توفو، نان‌های چند غله، کینوا، مغز دانه‌ها و تخم شاهدانه منابع گیاهی غنی از پروتئین هستند. برخی از پودرهای گیاهی پروتئینه هم در بازار وجود دارد که می‌توانید آنها را با آب و انواع شیک مخلوط کنید. تا زمانی که این مواد غذایی را در کنار سبزی‌های سرشار از پروتئین مانند مارچوبه، گل کلم و بروکلی مصرف کنید، نیاز روزانه‌تان به پروتئین تأمین می‌شود.

روی سبزیجات و میوه‌ها تمرکز کنید

بسیاری از کسانی که از وگان بودن شکایت می‌کنند، افرادی هستند که برای پر کردن جای خالی گوشت، نشاسته مصرف می‌کنند. مانند ماکارونی، سیب زمینی سرخ کرده، نان و جایگزین‌های غیرگیاهی؛ ولی این کار اشتباه است. برای اینکه آنتی اکسیدان و مواد غذایی ضروری بدن را به آن برسانید، باید مواد غذایی کامل و سالم‌تری بخورید. به همین دلیل است که مصرف میوه و سبزی همیشه توصیه می‌شود.

وگان شدن به معنای محرومیت نیست
زمانی که محصولات خوراکی حیوانی حذف می‌کنید، چربی و نمک زیاد هم از رژیم غذایی خداحافظی می‌کند. در واقع همین مواد هستند که طعم بیشتر و بهتری به غذاهای حیوانی می‌دهند. در رژیم غذایی وگان هم می‌توانید طعم‌های بسیار خوشمزه و خوب را با اضافه کردن گردو، آووکادو، دانه کاج، گوجه فرنگی خشک شده، زیتون، ریحان تازه، روغن تخم کتان و نمک دریایی تصفیه نشده تجربه کنید. مغز دانه‌های آجیل، میوه خشک، پودر پروتئین، دانه چیا، تخم شاهدانه و جلبک اسپیرولینا هم از مواد غذایی مفیدی هستند که می‌توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در مورد نحوه خرید مواد غذایی، تجدید نظر کنید

برخی از مواد غذایی اساسی در رژیم غذایی وگان شامل غلات، حبوبات و مغز دانه‌ها هستند. می‌توانید این مواد غذایی را به میزان زیاد هم خریداری کنید، چون به راحتی نگهداری می‌شوند. پس اگر به برخی فروشگاه‌هایی مراجعه کردید که کیفیت بالاتری نسبت به مراکز دیگر داشتند، بدون نگرانی حجم بیشتری از این دسته مواد غذایی بخرید.

هنوز هم می‌توانید در رستوران غذا بخورید
حتی اگر به رستوران بروید هم می‌توانید غذای مخصوص به خود را سفارش دهید. انواع سالاد، توفو، غذاهای گیاهی و همچنین آبمیوه‌ها و اسموتی‌هایی که از میوه‌های فصل تشکیل شدند، در منوی رستوران و کافه‌ها یافت می‌شوند.

غذاهای محلی را بیشتر امتحان کنید

چه در خانه آشپزی می‌کنید، چه به رستوران می‌روید، غذاهای جدید را امتحان کنید. در تنوع غذاهای نقاط مختلف جهان و غذاهای بومی کشور خودمان می‌توانید غذاهای محلی و قومی را پیدا کنید که تضادی با سبک زندگی وگان ندارند و بسیار هم خوشمزه و جذاب‌اند. پاستا با سس‌های مختلف، خورشت عدس اتیوپی، خورشت‌های تند و پر ادویه کاری، تاکوی گیاهی مکزیکی و خورشت‌ها و پلوهای مخلوط بومی کشور خودمان را تست کنید.

غذای موردعلاقه جدید پیدا کنید
اگر بخواهید غذای مورد علاقه قبلی خود را به سیستم غذایی وگان تبدیل کنید، بی‌شک طعم و ظاهر متفاوتی خواهد داشت. به جای این روش، یک غذای جدید دیگر را به سبک و طعمی که دوست دارید بپزید و آن را به غذای محبوب خود تبدیل کنید. شاید حتی بتوانید ساندویچ و پیتزایی اختراع کنید که طعم بهتری از مدل‌های گوشتی داشته باشد.

از هر منبع اطلاعاتی استفاده کنید

اولین و راحت‌ترین روش برای به دست آوردن اطلاعات در مورد سبک زندگی و تغذیه وگان، گوگل کردن است. بلاگ‌ها و برخی از کتاب‌ها نیز دستور غذایی و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهند. دیدن فیلم‌های مستند در رابطه با زندگی افراد وگان و دانستن داستان زندگی آنها می‌تواند تأثیر مفیدی در سطح آگاهی شما داشته باشد.

منبع: Readers Digest

READ  کم آبی بدن چه اثراتی روی بهداشت و سلامت جسم و روح ما می‌گذارد؟

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *