ایا سرویس‌های به اشتراک‌گذاری سفر، ترافیک را سنگین‌تر می‌کنند؟

تکنولوژی خودرو و حمل نقل

یکی از ادعاهایی که سرویس‌های به اشتراک‌گذاری سفر مانند اوبر مطرح می‌کنند این است که استفاده از این سرویس‌ها می‌تواند به کاهش ترافیک منجر شود. گزارش جدیدی که به تازگی منتشر شده این ادعا را به چالش می‌کشد. ارائه کنندگان این خدمات استدلال می‌کنند که اگر مردم بتوانند هر زمان که نیاز داشتند به یک سواری دست پیدا کنند کمتر از پیش به خرید خودرو علاقمند می‌شوند. در نتیجه تعداد اتومبیل‌ها در جاده‌ها کاهش پیدا می‌کند و باعث کاهش ترافیک می‌شود. شاید این استدلال منطقی به نظر برسد اما تحقیقات عکس این مورد را نشان داده‌اند.

گزارشی که به تازگی در واشنگتن پست منتشر شده نشان می‌دهد سرویس‌های به اشتراک‌گذاری سفر مانند اوبر ترافیک را در شهرهای بزرگ آمریکا سنگین‌تر کرده‌اند. بر اساس این گزارش رشد انفجاری این سرویس‌ها مشکلات ترافیکی جدیدی به وجود آورده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد این سرویس‌ها به علت در دسترس بودن به جای این که سفرهای شخصی با خودرو را کاهش دهند، جایگزین انتخاب‌های دیگری مانند دوچرخه‌سواری یا حمل‌ونقل عمومی برای کاربران شده‌اند.

در مدت ۶ سال و در ۹ محله‌ی مورد مطالعه، خودروها در مجوع ۵.۷ میلیارد مایل سفر اضافی انجام داده‌اند.
در این تحقیق در مدت ۶ سال ۹ منطقه شهری مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این بود که در این مدت ۵.۷ میلیارد مایل سفر خودروی اضافی انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد علی‌رغم این که انتظار می‌رفت سرویس‌های به اشتراک‌گذاری سفر باعث کاهش علاقه مردم به خرید خودروی شخصی شوند اما تاثیر این سرویس‌ها در کاهش استفاده مردم از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی بسیار قابل توجه‌تر بوده و در نتیجه میزان رانندگی در شهرها افزایش یافته است. این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که علاوه‌بر سفرهای به اشتراک گذاشته شده، مسافت‌هایی که رانندگان برای رسیدن به محل مسافران طی می‌کنند نیز به ترافیک اضافه شده است.

پس از انتشار این گزارش همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شرکت‌هایی که سرویس به اشتراک‌گذاری سفر ارائه می‌کنند با این گزارش مخالفت کردند. اوبر ادعا کرده که این سرویس ۳۱۵ میلیون مایل از حمل‌ونقل وسایل نقلیه شخصی کاهش داده است. شرکت دیگری که چنین خدماتی ارائه می‌کند نیز ادعا کرده که یک چهارم از یک میلیون نفر کاربر این سرویس خودروی شخصی خود را فروخته‌اند و از خدمات این سرویس استفاده می‌کنند.

هرچه باشد این سرویس‌ها در حال تغییر شکل ترافیک شهرها هستند. شاید تاثیر کوتاه مدت این سرویس‌ها با تاثیر بلند مدت آن‌ها متفاوت باشد. برای رسیدن به یک نظر قطعی باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

منبع:‌ ۹To5mac

READ  احتمالا هواوی میت ۳۰ پرو از دوربین پنج‌گانه بهره می‌برد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *